Węgiel w polskim Internecie – wnioski z raportu „Energetyka. Media społecznościowe i internet”
Jednym z najbardziej popularnych wśród internautów tematem związanym z sektorem energetycznym jest węgiel. W ramach badania przebadano około 141 tysięcy opinii w sieci, z którymi interakcję nawiązało aż 382 tysięcy odbiorców (najwięcej na Facebooku i Twitterze). Szacowany potencjalny zasięg dyskusji o węglu w sieci wynosi aż 133,4 mln!
Miesięcznie ilość wzmianek o węglu waha się między 10 a 25 tysiącami. Każdy, nawet najmniejszy kryzys powoduje wzrost zaangażowania internautów i większą ilość wpisów. Przykładem może być wzmożona dyskusja w mediach społecznościowych w styczniu 2023 roku, gdy świat obiegła informacja o proteście przeciw budowie kopalni węgla brunatnego w Niemczech. Zasięg wpisów o tej tematyce osiągnął liczbę ponad 25 tysięcy.
Najwięcej wzmianek na temat węgla można znaleźć na portalach informacyjnych, które piszą o najnowszych wiadomościach z sektora energetycznego. W marcu odnotowano rekordową liczbę 18 tysięcy publikacji. Bardzo aktywni są także użytkownicy Facebooka oraz X (dawniej Twitter). Hasła dominujące dyskusję:
Z analizy wynika, że zdecydowana większość wypowiedzi na temat węgla ma wydźwięk negatywny. Często poruszaną w związku z nim tematyką jest rola tego surowca w polskim miksie energetycznym oraz bezpieczeństwo energetyczne Polski.