Emocje Polaków wobec węgla i cen energii
Węgiel, ceny energii, polityka klimatyczna i zysk firm energetycznych to najpopularniejsze tematy związane z branżą energetyczną, które regularnie pojawiają się w sieci. W okresie ostatnich 6 miesięcy najwięcej interakcji (aż 865 tysięcy) nawiązano z wpisami o cenach energii. Zasięg treści o tej tematyce również był największy i wyniósł on aż 150 milionów. Wzburzenie wywołał szczególnie fake news o tym, że ceny energii w Polsce są najwyższe w skali europejskiej, co powiększyło zasięg dyskusji.
W ramach badania “Energetyka. Social media i internet” przeanalizowano klimat dyskusji na tematy związane z branżą energetyczną, jakie pojawiły się w mediach społecznościowych. Wyniki tej analizy są jednoznaczne: sektor energetyczny wzbudza przede wszystkim negatywne emocje wśród Polaków.
Najwięcej negatywnych emocji odnotowano w dyskusjach wokół transformacji energetycznej (90%), polityki klimatycznej (około 88%) i węgla (około 85%). Spowodowane może być to licznymi fake newsami na temat globalnego ocieplenia, jakie możemy odnaleźć w sieci. Ogromna ilość opinii kwestionujących istnienie globalnego ocieplenia i braku wpływu człowieka na zmiany klimatu może powodować brak zaufania wobec potrzeby procesu transformacji energetycznej i polityki klimatycznej, której celem jest m.in. zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.
Z kolei obszarem generującym najwięcej przychylnych treści był wątek odnawialnych źródeł energii, gdzie pozytywny sentyment wyniósł prawie 40%. Jak wiemy, coraz więcej Polaków korzysta m.in z paneli fotowoltaicznych, a udział OZE w produkcji elektrycznej w Polsce ciągle wzrasta (w 2022 roku wyniósł już 21%!), co mogło wpłynąć na tak pozytywny klimat dyskusji.