Czy import skroplonego gazu nie pomaga w rozwiązaniu problemów energetycznych?
Twierdzenie, że importowanie gazu skroplonego przez Polskę pozostaje bez znaczenia w przeciwdziałaniu niedoborom energii i zmaganiu się z kryzysem w tym obszarze, nie przystaje do znanych faktów i rzeczywistości.
W zgłoszonym wpisie na Twitterze zawarta jest teza, że budowa terminalu LNG w Gdańsku nie rozwiąże kryzysu energetycznego, a inwestycja ta jest niepotrzebna.
Jest to niezgodne z faktami dotyczącymi dotychczasowych inwestycji w alternatywne wobec rosyjskich źródeł paliw w Polsce, a także z ekspertyzami na temat znaczenia pływającego terminala LNG w Gdańsku, który ma powstać w ciągu najbliższych pięciu lat.
Fakty dotyczące rynku gazu w Polsce w ostatnich latach są takie, że jeszcze w 2021 roku głównym źródłem gazu ziemnego w Polsce była Rosja. Import surowca do Polski z tego kierunku wynosił 9,9 mld metrów sześciennych przy całym rocznym zużyciu gazu w Polsce wynoszącym w tamtym roku 23,3 mld metrów sześciennych. Zatem z Rosji pochodziło ponad 42 proc. potrzebnego Polsce paliwa. Na drugim miejscu znalazł się gaz LNG importowany do Polski przez gazoport w Świnoujściu. Ten kierunek importu odpowiadał w 2021 roku za 20 proc. całego zużycia. W 2022 roku import gazu z Rosji stanowił już tylko 20 proc. rocznego zużycia. Od I kwartału 2023 roku Polska w ogóle nie importuje rosyjskiego gazu ziemnego. 85 proc. stanowił import LNG oraz gaz z rurociągu Baltic Pipe.
Jak widać, obok Baltic Pipe, dostawy LNG przez terminal mają kluczowe znaczenie dla zaspokojenia polskiego zapotrzebowania na gaz i dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.
„Przepustowość Terminalu zabezpieczy ponad 30 proc. krajowego zapotrzebowania. FSRU przyśpieszy wewnętrzny rozwój Polski i umocni gospodarczą pozycję naszego kraju w regionie poprzez powstanie hubu gazowego dla potrzeb państw ościennych” – mówił Marcin Chludziński, prezes GAZ-SYSTEM, przy okazji podpisania przez jego firmę porozumienia z Portem Gdańsk i Urzędem Morskim w Gdyni w sprawie budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU w granicach gdańskiego portu.
Projekt terminali w Gdańsku cieszy się też wsparciem Komisji Europejskiej, która jeszcze w grudniu 2022 r., w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF), przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na opracowanie specyfikacji technicznej i przeprowadzenie prac projektowych, co według cytowanych prze nas źródeł „podkreśla istotne znaczenie projektu dla wzmocnienia bezpieczeństwa dostaw i uniezależnienia od rosyjskiego gazu oraz zwiększenia dostępności LNG dla Polski i regionu”.
O kluczowym znaczeniu już istniejącego terminalu LNG – gazoportu w Świnoujściu w dobie perturbacji na rynku paliw i energii pisano już w 2020 roku. W źródłach cytujemy opinię profesora Jeffreya Sonnenfelda z amerykańskiego Uniwersytetu Yale, który podkreśla, że suwerenność energetyczna i zerwanie zależności gazowej od Rosji to sukces Polski i podstawa rozwoju gospodarczego Europy Środkowo-Wschodniej.
Wobec faktów, czyli wszystkiego tego, co wydarzyło się w ostatnim czasie na polskim rynku gazowym w świetle zaburzeń energetycznych w Europie i na świecie, twierdzenia o braku potrzeby rozbudowy polskiej infrastruktury odbioru skroplonego gazu można uznać za rodzaj celowej dezinformacji.
Żródła
https://www.portgdansk.pl/wydarzenia/pierwszy-w-polsce-terminal-plywajacy-lng-zostanie-umiejscowiony-na-wodach-w-granicach-administracyjnych-portu-gdansk/ https://biznesalert.pl/gaz-system-fsru-gdansk-dofinansowanie/ https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/lng-coraz-wazniejszy-dla-polski-i-dla-europy/
https://www.wnp.pl/gazownictwo/w-kwestii-gazu-polska-osiagnela-ogromny-sukces,749005.html https://warsawinstitute.review/pl/aktualnosci/znaczenie-terminalu-lng-w-swinoujsciu-w-swietle-europejskiego-kryzysu-energetycznego/ https://www.bbn.gov.pl/download/1/944/nierap9terminaleskroplonegogazu.pdf
https://epj.min-pan.krakow.pl/Evaluation-of-the-security-of-natural-gas-supplies-to-Poland-nthe-present-state-and,96155,0,2.html