Ceny energii w Polsce naprawdę – analiza raportu „Energetyka. Media społecznościowe i internet”
Ceny energii w Polsce wzbudzają wiele kontrowersji. Dyskusja publiczna wielu środowisk i interesariuszy sprzyja powielaniu fake newsów. Często cytaty czy wzmianki powielane w debacie wprowadzają w błąd, np. nie podając cen dla odbiorców końcowych energii, a tylko ceny z rynku SPOT.
Werdykt internautów: wina UE
Najczęściej powielana była informacja o tym, że wysokie ceny prądu w Polsce są konsekwencją decyzji podejmowanych przez Unię Europejską. Potencjalny zasięg tego dyskursu wynosi 148,9 mln, a liczba podejmowanych interakcji 364,5 tys. Najaktywniejsi byli użytkownicy X (dawniej Twitter), gdzie pojawiło się 27 321 wzmianek. Na drugim miejscu plasuje się serwis Facebook, a następnie portal internetowy Money.pl.
Szczególne nasilenie w dyskusji przypadło na początek badanego okresu, czyli styczeń 2023 r. Najwyższe zasięgi dyskusja osiągała jednak w okresie od marca do kwietnia, osiągając wartości rzędu 25 mln. Wtedy Suwerenna Polska opublikowała post na Facebooku dotyczący polityki UE wobec energetyki oraz cenach uprawnień do emisji CO2.
Dezinformacja i fake newsy motorem dyskusji
Wypowiedzi dotyczące cen energii zyskały również wiele polubień i komentarzy. Najwyższy wskaźnik interakcji przypada w marcu oraz kwietniu, co można łączyć z opublikowanym wówczas postem Nowej Nadziei, powielającym błędne informacje.
Od tego czasu natężenie dyskusji spadło, jednak można zauważyć okresowe wzrosty, jak m.in. po publikacji artykułu w BusinessInsider, porównującego ceny energii w Polsce oraz Europie. Przewagę wciąż zachowują negatywne wypowiedzi, co wskazuje na ciągłe zainteresowanie tematem oraz dominację dezinformacji. Analiza najbardziej aktywnych profili wykazuje, że ceny energii są istotnym elementem aktywności politycznych.
Podsumowanie
Raport „Energetyka” wykazuje, że publiczna dyskusja o cenach energii jest podatna na dezinformację i fake newsy. Jako temat mający bezpośredni wpływ na codzienne życie Polaków, wywołuje bardzo silne emocje, co z kolei prowadzi do zwiększania zasięgów i interakcji z podobnymi wypowiedziami.